Op ieder potje past een dekseltje

In je privéleven kom je mensen tegen die je aanvullen, stimuleren en uitdagen. De zogenoemde ‘klik’. Hoe beter de klik, hoe meer jouw kwaliteiten tot hun recht komen. In je praktijk is dat niet anders. Denk eens terug aan je grootste succesverhalen; de cliënten van wie je energie hebt gekregen, voor wie je het liefste gewerkt hebt, mensen die jouw therapeutenvuurtje aanwakkerden. Waarschijnlijk had je met die mensen ook een ‘klik’. Zou het niet fantastisch zijn, wanneer je dat met het merendeel van je cliënten
zou hebben? Dat is te verwezenlijken en eigenlijk is het nog vrij eenvoudig ook.

Hoe beter de klik, hoe meer jouw kwaliteiten tot hun recht komen.

Een ‘klik’ is natuurlijk een erg vaag woord. De eerste stap die je kunt nemen, is het definiëren van welke waarden er bij deze klik horen. Wat is voor jou belangrijk in een cliënt? Ik geef wat voorbeelden:

Motivatie: In welke mate vind je het belangrijk dat een cliënt gemotiveerd is? Misschien zie jij het juist als een uitdaging om ongemotiveerde mensen te verrassen en uit te dagen.

Openminded: Staat een cliënt open voor bepaalde zijwegen die jij graag inslaat in je therapie? Heb je een spirituele inslag en vind je het fijn als je cliënt dit waardeert?

Dominantie: Zoek je de confrontatie op in een sessie of kost dat je te veel energie en ben je daar gewoonweg het type niet voor?

Energie: Past een persoon bij je wat betreft energieniveau? Ik ben bijvoorbeeld zelf erg druk en wanneer ik een hyperactief persoon op bezoek heb, kan ik mezelf verliezen in de hyperactiviteit. Niet altijd een goede combinatie dus.

Financieel: Een gevoelig onderwerp, maar erg belangrijk. Welke mate van financieel commitment moet een cliënt hebben? Zie je het als missie om juist mensen met minder financiële daadkracht te helpen of is vergoeding niet belangrijk voor jouw cliënt? Het kan ook zijn dat je juist de mix heel belangrijk vindt.

Zoals je kunt zien, zijn bovenstaande criteria heel anders dan de standaard doelgroepclassificaties. Binnen je doelgroep zijn dit de extra punten waar jouw ideale cliënt aan moet voldoen. Zodra je dit voor jezelf duidelijk hebt, zul je al snel zien dat je deze mensen ook meer gaat aantrekken.

Durf te kiezen, voor jezelf, je praktijk en dus ook voor de juiste cliënten.

Een stap verder is te kijken welke cliënten je liever niet ziet binnen je praktijk. Je kunt zelfs op een dag besluiten deze mensen niet meer als cliënt aan te nemen. Dat kan raar klinken, maar op ieder potje past een dekseltje. Misschien is deze cliënt veel beter af bij een andere therapeut en ben jij veel gelukkiger binnen je werk. Door de keuze te maken zul je zien dat je groeit en juist meer (ideale) cliënten aantrekt.
Durf te kiezen, voor jezelf, je praktijk en dus ook voor de juiste cliënten.

Deze blog is ook verschenen als column in het PSC magazine editie 3 2012.

Laat een antwoord achter