Klaar voor de start?

Wanneer je wilt starten met een eigen praktijk wordt je overspoeld met informatie. Ook onze website en producten (Werkboek praktijk starten) zijn daar een beetje debet aan, want we willen je graag goed voorbereid op pad sturen. En de kans van slagen is zoveel groter wanneer je dat ook voorbereid doet. Maar voordat je het weet ben je al maanden onderweg en nog steeds niet dáádwerkelijk aan het werk. En dat is juist niet de bedoeling.

In het Werkboek Praktijk starten hebben we het over je motivatie, visie en missie. Je hebt een hele lijst met zaken om te regelen en uit te zoeken. Je bepaald je ideale cliënt (doelgroep) en gaat op basis daarvan alle volgende stappen uitwerken. Je website moet helemaal op orde zijn en misschien ook alvast een Facebook pagina en berichten. O… en een profielfoto laten maken door een professionele fotograaf. Want je kunt ècht niet starten zonder dat alles 100%, 200% is, toch?

Het gevaar is dat je blijft uitstellen en de drempel om te starten ook steeds hoger wordt.

En dan ìs alles eindelijk op orde, dan wil je toch nog even met vakantie, want straks is er misschien geen tijd voor. En misschien is het toch beter om in een bepaalde periode te starten, meer mensen thuis enzo… Oja en natuurlijk wel een nieuwe computer waarmee je je praktijksoftware nog beter op kunt bekijken.

Ik weet niet of het herkenbaar is? Ik heb het in ieder geval in het verleden vaak genoeg meegemaakt. Ik snap heel goed dat je alles op orde wilt hebben voordat je start, maar het gevaar ligt er gewoon in dat je het blijft uitstellen en dat de drempel ook steeds hoger wordt. Want uiteindelijk zal je er sowieso overheen moeten. En daarbij, op het moment dat alles er staat, heb je nog steeds geen cliënten om te helpen.

En wat is het moment om daadwerkelijk te starten?

Ik zou adviseren om direct te beginnen op het moment dat je hebt besloten dat je een eigen praktijk wilt starten. Dus echt meteen, direct,  zonder al die andere stappen. Die stappen komen allemaal wel. Op dit moment ga je eerst lekker aan de gang met de mensen in je omgeving. Zo blijf je ook in het gevoel van mensen helpen en heb je een positieve mindset. Want hier doe je het toch voor! Je zal nog geen overvolle agenda hebben, dus je hebt de tijd om alle andere dingen te regelen. Doe alles stap voor stap.

Je visie en missie zullen gaandeweg steeds duidelijker worden. Geen afsprakenkaartjes of visitekaartje? Die komen wel! Ook een website hoeft in het begin nog niet super uitgebreid te zijn. Zolang je maar vindbaar bent in de buurt en je de basisinformatie erop hebt staan, kun je de rest later (laten) vullen. Zo heb je ook de tijd om je ideale cliënt ‘samen te stellen’ en daar je teksten op af te stemmen. Om een indicatie te geven, een complete website bouwen kan zo’n twee maanden duren. Tel daarbij op de tijd die het je kost om je teksten te schrijven. Je wilt al die tijd toch niet wachten?

Tip!

Meld je praktijk al wel direct aan via Google Mijn bedrijf. Zo is je praktijk in de omgeving te vinden en dat is altijd meegenomen. Alle informatie en logo’s ed kunnen achteraf nog ingesteld of verandert worden. So no worries!

Stop met treuzelen, start vandaag nog!

Laat een antwoord achter