5 tips voor het starten en laten groeien van je praktijk

Tips om je praktijk te starten en te laten groeien

Je bent eindelijk begonnen met je therapeutenpraktijk, wat nu? Het opbouwen van een succesvolle praktijk heeft vaak meer omhanden dan je je misschien vooraf had voorgesteld: je moet niet alleen een goede therapeut zijn, maar je moet ook een slimme ondernemer zijn. Dus of je je praktijk van de grond wint krijgen of je reeds bestaande praktijk wilt laten groeien, hier zijn de belangrijkste strategieën die je gebruiken om het succes van uw bedrijf te waarborgen.


1. Definieer je ideale cliënt

Het is de regel dat je nooit een product kunt creëren zonder een klant in gedachten te hebben. In dezelfde zin zou je geen praktijk kunnen beginnen zonder te weten wie je graag wilt helpen. Therapie is een breed en gevarieerd veld. Voordat je zowel je tijd en middelen investeert in het bouwen van een praktijk, identificeer je eerst je specialisatie. Neem de tijd om erachter te komen wie je ideale cliënten zijn. Denk daarbij aan de volgende vragen:

1. Waar ligt je expertise?
2. Op wat voor cliënten was je studie of bijscholingen gericht?
3. Naar wat voor soort cliënten ben je op zoek?

Als je je ideale cliënt definieert, breng je jouw praktijk op de markt op een manier die juist deze personen aantrekt. Bovendien laat je de (toekomstige) cliënten zien dat je goed bent opgeleid om hen te ondersteunen. Dit geeft de de mogelijkheid om je praktijk op een krachtige manier te starten. Deze goede reputatie zal je verder brengen in het bouwen van een (groter) cliëntenbestand.

Als je je ideale cliënt definieert, breng je jouw praktijk op de markt op een manier die juist deze personen aantrekt.

Als je eenmaal alles in kaart hebt gebracht, richt je idealiter al je marketinginspanningen op deze ideale cliënt. Wanneer je bijvoorbeeld je websiteteksten schrijft, stel je dan voor dat je rechtstreeks met je ideale klant spreekt, alsof je de inhoud specifiek voor deze persoon schrijft. Ga door met deze strategie met al je marketinginspanningen, zoals je visitekaartjes, e-mails, aanwezigheid op sociale media en meer.

2. Ben digitale aanwezig

In de huidige tijd wordt bijna alles via internet gedaan. Als je op zoek bent naar een therapeut, is de eerste stap die veel van je potentiële cliënten zullen nemen, het zoeken naar therapeuten in hun omgeving via een internetzoekmachine (zoals Google of Bing). Als je niet digitaal aanwezig bent, betekent dit dat je al deze potentiële klanten verliest. Je kunt deze situatie verbeteren met drie eenvoudige stappen:

1. Maak een (aantrekkelijke) website
2. Word actief op sociale mediakanalen (Facebook, Pinterest, etc.)
3. Maak online directory-profielen aan (therapeutvinden.nl, vind-een-therapeut, beroepsvereniging ed)

Het hebben van een professionele en gemakkelijk navigeerbare website is noodzakelijk. De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen bij het bouwen van een website is: “Waar zullen bezoekers naar zoeken wanneer ze naar mijn website komen?”. Met deze vraag in gedachten, raden we aan de volgende informatie toe te voegen aan alle praktijkwebsites:

1. Naam en achtergrond van de therapeut (en profielfoto)
2. Adres en uren
3. Contactgegevens
4. Acceptatie en tarieven van verzekeringen

Hoewel een professionele website maken misschien een onnodige uitgave lijkt, betaalt een goede website zichzelf vaak terug. Een goed uitgevoerde website kan resulteren in een aanzienlijke toename in cliënten, waardoor de initiële investering elke cent waard is. Je website is de eerste indruk die een potentiële cliënt van je heeft, dus je wilt er zeker van zijn dat deze netjes, professioneel en gastvrij is.

Een geweldige manier om verkeer naar je nieuwe professionele website te leiden, is door actief te zijn op sociale media. Je hoeft echt geen account te maken op elk social media-platform om een ​​effectieve social media marketingstrategie te hebben. In plaats daarvan focus je op het creëren van kwaliteitsinhoud voor de sociale media-accounts die je gebruikt. Facebook is een goed platform om mee te beginnen.

Zorg er bij het gebruik van sociale media voor dat je op een zinvolle manier met potentiële cliënten communiceert, antwoord op hun opmerkingen op de Facebook-pagina van je praktijk en deel informatie die relevant is voor je specialiteit. Samenwerken met andere lokale bedrijven en therapeuten is ook een manier die je kan helpen plaatselijke bekendheid en vertrouwen op te bouwen.

3. Bouw een netwerk voor verwijzingen

Netwerken is een belangrijk onderdeel van elke carrière, maar voor een groeiende praktijk is het absoluut noodzakelijk. Het creëren van een verwijzingsnetwerk van vertrouwde collega’s en andere professionals is een geweldige manier om je klantenbestand op te bouwen. Je kunt beginnen met het creëren van een solide verwijzingsnetwerk door:

1. Contact zoeken met andere therapeuten in je omgeving.
2. Lokale netwerkevenementen vinden om bij te wonen.
3. Deelnemen aan online discussieforums die relevant zijn voor zowel je vakgebied als je geografische locatie.

Het opbouwen van relaties met andere therapeuten die zich niet in jouw specialiteit bevinden, biedt een waardevolle verwijzingsbron. Samenwerken stelt je in staat je cliënten de best mogelijke zorg te bieden door hun zorgopties te coördineren. Bovendien, beperk netwerken niet tot professionals in de gezondheidszorg. Leraren, artsen in de eerstelijns gezondheidszorg, arbeidsdeskundigen en reïntegratiebegeleiders verwijzen allemaal naar therapeuten. Je wilt dat jij de eerste bent waar ze aan denken.

Bonus Tip: Het verzenden van bedankbriefjes met visitekaartjes na het ontvangen van een verwijzing is een geweldige manier om een ​​goede relatie te onderhouden met je verwijzers (en je visitekaartjes te verspreiden). Zorg er wel voor dat je dit vooraf met de cliënt afstemt.

4. Verdiep je in cliëntmanagement software

Het managen van een praktijk terwijl je focus op je cliënten ligt kan stressvol zijn. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je leven een beetje gemakkelijker te maken. Bij het starten van een praktijk, kan investeren in een hoogwaardige software het verschil maken in het succes van je praktijk. Stel jezelf de volgende vragen om ervoor te zorgen dat je de beste keuze maakt voor de software van je praktijk:

1. Beschikt de software over de functionaliteiten die ik vaak gebruik?
2. Kan de software gemakkelijk door mij gebruikt worden?
3. Zal deze software mij helpen om mijn klanten betere zorg te bieden?
4. Voldoet de software aan mijn behoeften als zowel ondernemer als therapeut?

Bij het starten van een praktijk, kan investeren in een hoogwaardige software het verschil maken in het succes van je praktijk.

Je hebt een programma nodig waarmee je niet alleen behandelingsplannen en notities kunt maken, maar waarmee je ook facturen kunt verzenden en betalingen kunt innen. Zorg Link is software die aan deze behoeften voldoet. Met geautomatiseerde herinneringen voor afspraken, behandelverslagen en automatisch facturen en betalingen via Ideal, biedt Zorg Link therapeuten basis die ze nodig hebben om te slagen.

5. Vind de balans

Het bezit van een praktijk betekent niet alleen dat je therapeut bent, maar ook eigenaar van een klein bedrijfje. Beide banen brengen veel werk en opoffering met zich mee. Dit kan snel overweldigend worden. Om je praktijk te helpen slagen, zul je tijd voor jezelf moeten nemen.

Zelfzorg is een noodzakelijk onderdeel van je baan als eigenaar van een praktijk. Neem de tijd om de dingen te doen die je gelukkig maken. Dit betekent dat je strikte grenzen stelt aan jezelf. Hoewel je 24/7 beschikbaar wilt zijn voor je cliënten, is dit geen gezonde levensstijl om na te streven. Bepaal in plaats daarvan een werk-privébalans die rekening houdt met zowel jouw behoeften als mens als de behoeften van je bedrijf.

Neem aan het begin van elke week een moment om een ​​schema te maken met je belangrijkste prioriteiten. Door een gebalanceerde levensstijl te creëren, vermindert je het risico van burn out en vergroot je de kans op succes voor je groeiende praktijk.

Laat een antwoord achter