Een goed gevoel is het halve werk

Psychologie van marketing

Een tijd geleden heb ik een stuk gelezen over de psychologie van marketing. Dit is een erg interessante materie wanneer je je erin verdiept. Volgens de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister zou je, als je meer geluk wilt hebben, je veel meer moeten blootstellen aan positieve ervaringen, dan aan negatieve. In de hersenen trekt negatieve informatie meer de aandacht en wordt beter verwerkt en onthouden dan positieve. Om een negatieve gedachte weg te werken, heb je meerdere positieve gedachten nodig. Positief moet dus harder werken of je moet minder worden blootgesteld aan negatief. En dat is een gegeven waar je gebruik van kunt maken.


Dat je je best doet al je cliënten een positieve ervaring te laten hebben, staat denk ik niet ter discussie. Ook al kan daar vaak nog (subtiele) verbetering in aangebracht worden, maar daar gaat dit artikel niet over. Ook bij de voordeur kun je positiviteit de boventoon laten voeren. Juist, ik doel op je website. Als je zorgt dat iemand van jouw website een positief gevoel overhoudt dan zal iemand eerder vertrouwen in jou en jouw praktijk hebben. Heel logisch zou je zeggen. Eigenlijk niet echt verrassend, maar op de gemiddelde praktijkwebsite zie je alleen maar klachten. Hoofdpijn, depressiviteit, rugpijn, vast zitten, verdriet, angst, je wordt er bijna spontaan niet lekker van. Het zou een hele doorbraak zijn om het juist van de andere kant te bekijken. Ja, ik weet dat je niet mag zeggen dat je hoofdpijn kunt genezen. Maar wel dat je van jouw behandeling rustiger wordt, dat het de slaap bevordert, dat je beter de dingen op een rij kunt zetten, dat het prettig is dat iemand met een andere blik naar zaken kijkt. Kortom positief!

Wanneer je zorgt dat iemand van jouw website een positief gevoel overhoudt dan zal iemand eerder vertrouwen in jou en jouw praktijk hebben.

Op veel therapeutenwebsites kun je referenties van cliënten lezen. Waarom dat helpt? Omdat deze positief zijn! Of bezoekers nu denken dat ze echt zijn of niet, onbewust wordt een bezoeker er door beïnvloed. Overigens lijkt het me duidelijk dat je alleen echte referenties gebruikt. Meer hierover lees je in het artikel (Cliënt)referenties op je praktijkwebsite.

Behalve in de teksten kun je ook met beeld positiviteit uitstralen. In kleur en fotografie. Heel afgezaagd, maar lachende mensen helpen echt.

Ik ben heel erg benieuwd naar nieuwe positieve teksten. Ben jij de eerste? Laat het me weten.

Laat een antwoord achter