Social media verbindt

Overal kom je ze tegen, de Facebook- en Twitterlogo’s. De inzet van social media is onvermijdelijk geworden in de communicatie-uitingen van je praktijk. Onlangs hebben wij drie workshops gegeven over social media. Deze workshops gingen voornamelijk over de basis van social media. Voor iedereen die niet heeft meegedaan aan deze workshop heb ik de belangrijkste tips op een rij gezet.

1. Brainstorm
Brainstormen leidt vaak tot betere ideeën. Neem hier de tijd voor. Pak een pen en papier en ga samen met je collega, partner of kennis zitten. Denk na over onderwerpen die aansprekend zijn voor je doelgroep. Deze onderwerpen kunnen direct en indirect inspelen op jouw kennis en ervaring met betrekking tot je praktijk. Zo kun je berichten sturen over actualiteit, feestdagen, evenementen en dergelijke. Het is belangrijk dat (potentiële) cliënten weten dat ze bij jou terecht kunnen omdat jij dé persoon bent in je vakgebied. Daarbij moet deze informatie natuurlijk wel aansluiten bij je doelgroep.

2. Aan de slag
Resultaten die uit de brainstorm zijn gekomen kunnen per week worden ingepland. Maak elke week een uur vrij en denk na over mogelijke inhoud. Zorg dat je (potentiële) volgers geïnteresseerd blijven en laat zien dat jij de kennis en kunde hebt. Volgers moeten een vertrouwensband krijgen en weten dat ze bij jou terecht kunnen voor meer informatie of een behandeling. Vermeld met regelmaat je websitelink en plaats deze link ook in je profiel.

3. Vind & volg
Volg andere interessante vakgerelateerde praktijken en personen. Via Twitter kun je zoeken op het onderwerp, bijvoorbeeld: social media of praktijk. Komt er een interessant bericht voorbij, like of retweet dit bericht. Vaak komt er een like, retweet, bedankje of volger voor terug.

4. Conversatie en interactie
Conversatie en interactie met je doelgroep is erg belangrijk. Dit doen we ook offline, dus waarom niet online? Durf de conversatie aan te gaan, reageer op vragen en meng je in discussies. Het stellen van vragen is een goede manier om te weten te komen wat er speelt bij je doelgroep; het is ook een manier om interactie op gang te krijgen.

Don’ts
Social media heeft natuurlijk ook nadelen. Doordat het een snel medium is met een groot bereik moet je goed opletten wat je post. Houd berichtgeving altijd algemeen en praat nooit over afspraken die je net hebt gehad. Misschien overbodig om te zeggen maar noem nooit de naam van je cliënt, tenzij deze persoon hier toestemming voor heeft gegeven.
Maak berichten persoonlijk maar post geen ‘nutteloze’ berichten zoals ‘mijn koffiemelk is op dus geen koffie op deze vroege morgen’. Daarnaast is het erg belangrijk dat je niets post over je adres of vakantie, zeker niet als je een praktijk aan huis hebt! Ook als je ergens anders een praktijk hebt, kan je beter niets posten over je vakantie. De kans is aanwezig dat men weet waar je woont.

Graag willen wij jou verder helpen met het opzetten en uitvoeren van social media. Mocht je nog vragen hebben of geïnteresseerd zijn in meer tips, neem dan even contact met ons op!

Gesprek laden