Personal branding in de zorg

Stel je voor, mijn blog gaat over het ondernemen vanuit vorige levens, op mijn website kun je een gratis voorspelling krijgen van een marketingorakel en elke dag ontvang je via Twitter liefdevolle omhelzingen die je beter laten ondernemen. Je bent altijd vrij een afspraak met mij te maken waarbij ik je ontvang in mijn gewaad van biologisch hennepkatoen met in eigen tuin geteelde kruidenthee afgestemd op de standen van de maan.

Je reactie kan een paar kanten opgaan. Helemaal jouw ding, “we zitten helemaal op één lijn wat betreft gedachten” of “Anneke (of zelfs Rupz) is van het potje gerukt en dat noemt zich gerespecteerd bureau in de zorg. Ik ga me daar als professioneel zorgverlener niet mee associëren”. Een tussenweg kan ook; die Anneke is misschien wat erg zweverig maar ze maakt wel mooie websites :-).
Dit is wat personal branding met je doet.

Overigens voordat men dit als beledigend oppakt, dit artikel gaat niet over goed of fout en is niet bedoeld om iemand of een groep te bekritiseren. Ok, gewaden hebben niet mijn persoonlijke voorkeur, al zou ik het te gek vinden om zo’n kruidenthee uit te kunnen proberen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het beeld dat je naar buiten brengt van invloed is op de mensen die je aantrekt. En hoe sterker dat beeld is, hoe meer mensen je krijgt die zich graag met jou geassocieerd willen voelen. Nog sterker, die daar trots op zijn.

Personal branding in de zorg

Vooral in de zorg is personal branding een zeer effectieve methode om meer cliënten aan te trekken. Een cliënt wil namelijk het liefst de best mogelijke zorg en hoe meer dat zichtbaar is, hoe makkelijker je te vinden bent. Stel je nu nog eens voor, je hebt pijn in je onderrug en deze rug gooit roet in het eten bij al jouw toekomstplannen voor je praktijk. Je bent dus op zoek naar iemand die jou zeker van je rugpijn af kan helpen. Na rondvraag heb je twee praktijken op het oog. De ene zit bij jou in de stad, is aangesloten bij de KNGF en je kunt er volgende week terecht. De andere praktijk zit iets verder weg. Een van de fysiotherapeuten is echter gespecialiseerd in lage rugpijn bij therapeuten. Hoe je dat weet? Hij schrijft meerdere artikelen over dit onderwerp en geeft zelfs workshops bij de KNGF. Op jouw in frustratie gestuurde tweet ontvang je een vriendelijk antwoord met een oefening waardoor de pijn al iets dragelijker wordt. Voor welke praktijk zou jij op het eerste gezicht kiezen? En zelfs al heeft de betreffende therapeut geen plek voor je en kun je een afspraak maken met zijn zeer gewaardeerde collega, deze praktijk scoort punten.

Personal branding iets voor jou?

Zoals Apple een hele beweging heeft gecreëerd waar je bij wilt horen (of niet) zo kun je dit dus voor jezelf gaan doen. En ook nog eens met een beperkt budget. Personal branding draait vooral om zichtbaarheid en jezelf durven te profileren. En dit kan als eenpersoonspraktijk, maar ook binnen een groepspraktijk of instelling. Want hoe jij je profileert, heeft een impact op de hele organisatie.

Enkele tips:

  • Blijf dicht bij jezelf. Het heeft geen zin om een beeld te willen creëren van wat je niet bent.
  • Ook hierbij bepaal je eerst je doelgroep. Het wordt saai, maar je kunt niet alles voor iedereen zijn.
  • Nog een die je kunt dromen, maak eerst een plan waarin je je richting bepaalt.
  • Eenmaal je richting gevonden, draag haar ook uit. Op de praktijkwebsite, in je blog, de nieuwsbrief, Twitter, Facebook, netwerkbijeenkomsten en in de supermarkt.
  • Ga nog een stapje verder. De ontvangst in de praktijk, de thee die je schenkt (ahum) en de bloemen in de wachtkamer. Het zijn vaak de hele kleine dingen die het compleet maken.


Meer tips via onderstaande slideshare van Esther Goos.

Heb je nog vragen of wil je graag samen brainstormen over hoe je dit ook visueel kunt maken, maak dan een afspraak. Ook al is onze thee niet afgestemd op de maan, hij is wel heel lekker! -

Gesprek laden