Less is more

Het was een kwestie van tijd voordat ik hier een blog over zou schrijven. In de tijd dat ik nog dagelijks als grafisch ontwerper bezig was, leefde ik bij dit zinnetje. In ontwerpen is minder altijd meer. Maar ook in het ondernemen is minder vaak zoveel meer.

Als je alles wilt laten opvallen, valt niets meer op. Dit is een van de meest voorkomende fouten die ik op veel websites, flyers en folders tegenkom. Je wilt wel 10 dingen laten opvallen, maar doordat je overal de aandacht op wilt vestigen wordt het irritant om te lezen en valt niets meer op. Kies het allerbelangrijkste en laat dat opvallen. De rest komt dan vanzelf.

En was bovenstaand verhaal makkelijk om te lezen?

In het ondernemen geldt hetzelfde. Als je veel diensten aanbiedt, is het niet meer duidelijk wat je eigenlijk wilt ‘verkopen’. Ik kan hier uit eigen ervaring putten. Toen ik begon met Rupz had ik de software MyAdmi en ik bouwde websites. In tijden dat ik veel met de software bezig was, verkocht ik redelijk veel pakketten. De websites vielen echter bijna compleet stil. Hetzelfde geldt ook andersom. Op het moment dat ik druk was met websites, verkocht ik geen enkele MyAdmi! Dat waar je energie in steekt, groeit. En het is heel lastig, misschien wel onmogelijk, om in twee dingen tegelijkertijd veel energie te steken. Want elke keer moet je weer aan een stilstaande trein trekken. Vooral als je start kun je het beste één ding heel goed doen en van daaruit verder ontwikkelen. Ik zou willen dat ik dat had gedaan, echt waar. En nog steeds vind ik het lastig om te focussen, ieder zo zijn struikelblok.

Probeer eens te kijken naar je dienstenpakket en ga eens snijden. Au dat doet pijn, maar snijden is goed. En als je gesneden hebt, snijd dan nog net een stukje verder. Snijden brengt ruimte, ruimte om te ademen en te groeien. Ik hoor direct de woorden van mijn tuinierende moeder: wie snoeit die bloeit!

En ja ook ik moet snijden, maar au wat doet het pijn…

Gesprek laden