Laat je persoonlijkheid in je website zien

Waarom komt iemand eigenlijk bij jou in therapie? Is dat omdat je zo'n mooie website hebt, veel opleidingen hebt gedaan of dat je gewoonweg in de buurt zit. Nu zal ik de laatste zijn die zegt dat een mooie website niet helpt en veel kennis kan bijna nooit nadelig zijn. Maar met alleen dat ben je er niet.
Men wil zien bij wie ze in therapie komen. Het moet immers klikken met degene waarmee je misschien dingen bespreekt die je niet zo snel met anderen deelt. Je gaat toch zelf ook niet naar een therapeut als je niet eens een beeld hebt van iemand.

Een van de middelen om jezelf te profileren is je website. Dat kun je op een paar manieren doen.

Uitstraling
De uitstraling van je website is het eerste wat mensen zien wanneer ze je site bezoeken. Kijk met een kritische blik naar hoe je website eruit ziet. Als een wildvreemde jouw website bezoekt, welke woorden zouden er in deze persoon opkomen? Spontaan, warm, vriendelijk, spiritueel en heeft zijn zaakjes op orde of stug, zakelijk, intimiderend, zweverig en rommelig? De vormgeving moet bij je passen. Niet iedereen hoeft het mooi te vinden, want het hoeft ook niet iedereen aan te spreken. Alleen de mensen met wie je een klik hebt want deze mensen komen nu juist bij je in therapie. Op het moment dat een uitstraling niet aanspreekt hoef je het niet eens van je teksten te hebben, want zover komt het dan niet.

Jezelf voorstellen
De profielpagina. Dit is eigenlijk na de homepage de eerste pagina die ik zelf altijd aan klik. Ik wil namelijk weten wie er achter deze website zit. Ik ben dan ook een groot voorstander van een pagina waarop je jezelf voorstelt, met foto. Daar schrikken sommigen van, maar je gaat zelf toch ook liever naar iemand toe als je al weet hoe hij/zij eruit ziet? Zorg er wel voor dat je er ook goed op staat. En dan bedoel ik niet als een model, maar een goede kwaliteit foto (niet te donker/licht, geen zichtbare pixels doordat hij teveel vergroot is) waarop je persoonlijkheid terug komt.
In je verhaal erbij moet ik herkennen waarom je therapeut geworden bent, welke mensen je het liefst in je praktijk hebt (je ideale cliënt) en hoe je het liefste werkt. Dit hoeft geen letterlijke opsomming te zijn, maar uit je woorden wil ik opmaken of ik een klik met je zal hebben of niet. Hier ligt met name je kracht. Je praktijk, dat ben jij. En jij bent het product wat je moet verkopen.

Website teksten
In de pagina waarin je jezelf voorstelt kun je al een belangrijk deel van je persoonlijkheid kwijt. Maar als het goed is wordt ook de rest van de website gelezen. Laat ook hier je persoonlijkheid doorschemeren. Heb je een persoonlijke benadering in je werk, zorg ervoor dat dit blijkt uit je teksten. Praat dan niet over jezelf in de derde vorm of als 'wij', maar houd het persoonlijk. Schrijf vanuit jezelf.
De tip die ik mijn klanten altijd meegeef bij het schrijven van teksten is, schrijf alsof je het tegen mij vertelt. Hoe zou je mij uitleggen wat je precies doet. Ga ook niet bij de concurrent/collega kijken of zelfs kopiëren. Zij zijn jou niet! Op het moment dat je vanuit je eigen kennis gaat schrijven, krijg je een verhaal wat ook van jou komt. Dát lezen mensen en dát spreekt de juiste mensen aan. Wanneer je het nog een keer leest haal je er de 'spreektaal' uit en maak je er een leesbaar stuk van. Maar je persoonlijkheid blijft erin zitten. Je zult zien dat het ook een stuk makkelijker schrijven is.
Is schrijven niet je beste kant? Laat het dan over aan iemand die dat wel kan. Maak een basis en laat deze vervolgens herschrijven. Met slechte teksten kun je veel kansen missen.

Kortom, wees persoonlijk op je website. Laat zien wie je bent en waarom iemand juist bij jou moet komen. Jij bent degene die je onderscheidt van de andere therapeuten.
Jij bent uniek, laat jezelf dus zien!

Gesprek laden