Huh social media?

Wie eerst dacht dat social media een hype was en het niet zou volhouden komt bedrogen uit. Social media is onderdeel geworden van je marketingstrategie, of je wil of niet. Tijden veranderen. Waar het vroeger nog om het product ging, draaide het in marketing 2.0 om de klant (in dit geval cliënt). Ook deze fase zijn we weer voorbij en nu gaat het vooral om de beleving. De klik die je hebt met je doelgroep. En dan is social media o zo belangrijk.

Om te weten hoe en of het bij je past moet je eerst weten wat nou waar goed voor is. Want zonder plan social media inzetten is zonde van je tijd. Zit je straks avonden op LinkedIn te spenderen terwijl je doelgroep lekker aan het Twitteren is.

Facebook
Met ruim 7,3 miljoen gebruikers in Nederland en groeiende is Facebook momenteel het grootste sociale netwerk. Op Facebook kun je behalve een privé-profiel ook een bedrijvenpagina aanmaken. Zo heb je geen vrienden (wat al een dubieuze naam is voor cliënten en contacten) maar volgers of fans. Je kunt er berichten en foto’s plaatsen en snel reageren op andermans berichten. Elke keer wanneer jij een bericht plaats, krijgen al je volgers dit te zien. Handig om continu iedereen op de hoogte te houden met de ontwikkeling van je praktijk.

LinkedIn
Waarbij Facebook toch meer naar de privésfeer neigt is LinkedIn echt bestemd voor je zakelijke netwerk. Contact met andere therapeuten, zorginstellingen en bedrijven is binnen handbereik. Dit netwerk is zeker zo belangrijk dan direct contact met je doelgroep. Mits natuurlijk de zakelijk markt niet ook een doelgroep van je is. In dat geval kan LinkedIn zeker veel voor je betekenen. Behalve dat is het prettig om contact te hebben met vakgenoten. Bij LinkedIn maak je een profiel aan en kun je een netwerk gaan opbouwen. Om iedereen op de hoogte te houden kun je statusupdates plaatsen. Verder kun je je aansluiten bij groepen en hier actief deelnemen aan discussies.

Google+
Met inmiddels meer dan een miljoen gebruikers in Nederland heeft Google+ een goede start gemaakt. Echter wordt Google+ nog niet veel daadwerkelijk gebruikt. Met de aankondiging dat Google de profielen gaat integreren in zijn zoekresultaten is het de moeite waard om erin te duiken. Bij Google+ kun je net als bij Facebook een profiel maken (ook bedrijvenpagina) en updates, berichten en foto’s delen. Het voordeel van Google+ is dat je zgn Circles kunt maken. Groepen van mensen die je volgen. Zo kun je een update doen specifiek voor je bestaande cliënten of je professionele netwerk. Ik heb zelf een profiel, maar doe er eerlijk gezegd niets mee. Ik houd de ontwikkelingen voor je in de gaten.

Twitter
Stuur berichten van 140 tekens de wereld in. Twitter kun je vergelijken met smsen naar een grote groep mensen. Jouw volgers zien jouw berichten en kunnen hierop reageren. Nederland telt ruim 5 miljoen gebruikers en zijn de actiefste Twitteraars van de wereld. Twitter maakt de wereld kleiner. Mensen met vragen kunnen je direct aanspreken, contacten worden sneller gelegd. Je doelgroep kan je gaan volgen (mits je interessante berichten verstuurd) waardoor je direct met ze in contact staat. Je weet wat er speelt en zij weten dat ook van jou. Verder is Twitter volledig geïntegreerd in LinkedIn, Facebook, Tumblr, Instagram en Foursquare.

Tumblr
Tumblr heeft nog niet zoveel bekendheid in Nederland, het is zelfs niet bekend hoeveel Nederlandse gebruikers er zijn. Met een Nederlandse versie in de pen zal daar snel verandering in komen. Tumblr zit eigenlijk tussen bloggen en Twitter in. Je hebt meer dan 140 karakters, maar je kunt snel nieuwsberichten, quotes, foto’s, video’s en gesprekken plaatsen. Ik gebruik het zelf als mijn nieuwsarchief. Kom ik een interessant artikel tegen, klik en het staat op Tumblr. Je kunt het echter ook als weblog gebruiken waardoor je beide op één plek kunt houden. Daarbij ziet Tumbr er erg mooi uit en zijn veel mooie thema’s te kiezen. Het hele grote voordeel is dat je de berichten van Tumblr zo op je website kunt plaatsen. Kijk bijvoorbeeld eens onder mijn nieuws.

Instagram
Ben je niet zo van het schrijven, dan is Instagram misschien wel je oplossing. Hierbij kun je snel en simpel foto’s delen zonder een topfotograaf te hoeven zijn. Kleine kiekjes met wel of niet een titel geven snel een beeld van wie je bent en wat je interesseert. Filters over je foto’s geven direct een mooie sfeer. Nee je gaat niet je cliënten op de foto zetten, maar net een arm in beeld of visuele uitingen van jouw onderwerpen. Het zal misschien niet direct nieuwe mensen opleveren, maar het draagt bij over welk beeld men van jou heeft. Natuurlijk plaats je de foto’s ook nog eens direct op Twitter, Facebook en Tumblr. Verder vind ik het het eerste social media platform wat ook nog eens heel erg leuk is.

Foursquare
Dit is een combinatie van een social netwerksite met een locatie gebaseerde service. Iemand komt bij jou en deelt vervolgens dat hij bij jou is. Offline wordt direct online gedeeld. Leuk concept. De vraag alleen is of dit nu zo handig is bij een zorgpraktijk.

Gesprek laden