Hoe vindbaar is jouw website?

Een website online krijgen kost altijd veel tijd en energie. Het is dan natuurlijk ook wel de bedoeling dat hij goed gevonden wordt. Over de vindbaarheid in Google zijn hele boekwerken geschreven en er wordt nog dagelijks over gediscussieerd en gespeculeerd. Aangezien je vast wel betere dingen te doen hebt dan hier een studie aan te wijden, hebben we de belangrijkste tips op een rij gezet.

Om te beginnen is het belangrijk de ‘denkwijze’ van Google te snappen. Wat Google graag wil, is de gebruiker zo snel mogelijk voorzien van het juiste antwoord op een bepaalde zoekvraag.
Google kijkt voornamelijk naar relevante pagina’s. Je pagina is pas relevant wanneer er veel unieke en originele informatie over dat specifieke onderwerp naar voren komt. En hoe vaker deze woorden voorkomen hoe relevanter de pagina is. Dat kan, of eigenlijk moet, in je tekst. Maar het kan ook op een aantal andere manieren. Volg onderstaande tips en breng je website naar grote hoogte!

Tips om de vindbaarheid in Google te verbeteren

1. Zoekwoorden
Bedenk welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt in de zoekmachine (zoals Google of Bing), verwerk deze keywords in de tekst op je website en in de zogenoemde metagegevens. Google bekijkt alle pagina’s van je website, dus je kunt het beste de zoekwoorden per pagina bepalen.

2. Domeinnaam
De domeinnaam is de naam die je in de adresbalk intoetst, waarna vervolgens je website tevoorschijn komt. In de regel wordt er vaker op regio gezocht. Een domeinnaam zoals ‘praktijk Eindhoven’ geeft dus een beter resultaat. Houd hier rekening mee bij het registreren van je domeinnaam. Meer informatie over ‘domeinnaam en vindbaarheid’, klik hier.

3. Optimaliseer de titels van je webpagina’s
Stel voor elke pagina een duidelijke en beschrijvende titel samen. De titel die verschijnt bovenin de pagina is onderdeel van je ‘metagegevens’. Je kunt de titel via het CMS van je website, of handmatig in de code aanpassen. Denk ook na over een kort maar krachtige paginabeschrijving, deze kan ook worden ingevoerd bij de metagegevens (ook wel metadescription genoemd).

4. Start met bloggen
Het delen van waardevolle informatie waar je bezoekers ook echt wat aan hebben, verbetert de vindbaarheid in Google. Waardevolle informatie kan uiteenlopen van een probleem met een oplossing, actualiteit gekoppeld aan je onderwerp of een blog over de laatste ontwikkelingen.

5. Link-building
Google ziet elke link die naar je website verwijst als een positieve beoordeling. Zorg dus voor een link naar jouw website op andere websites. Dit kan onder andere door te reageren op blogs en hier, naast je reactie, ook een link achter te laten.
Een andere mogelijkheid is om beheerders van startpagina’s en bedrijvengidsen te mailen met de vraag of ze een link naar je website vermelden. Meestal zijn hier geen kosten aan verbonden.

6. YouTube filmpjes
YouTube filmpjes kunnen ook de vindbaarheid in Google verbeteren. Tegenwoordig gaat het bij de filmpjes er niet meer zozeer om hoe vaak ze zijn bekeken, maar hoelang ze zijn bekeken. Probeer dus een boeiend filmpje te maken dat tot het einde wordt bekeken.

7. Afbeelding
Aan de afbeeldingen die op de website worden geplaatst kan in de html-code een titel worden toegevoegd. Dit heet ‘Alt’, wat staat voor alternatieve tekst. Hier kunnen een aantal keywords worden getypt waardoor je de vindbaarheid naar de afbeelding, en dus de pagina verbetert.

8. Headings gebruiken
Gebruik voor alle kopjes binnen de tekst de html codes < h1 >, < h2 > en < h3 >. De h staat voor header. Wanneer je een webpagina leest, werkt het eigenlijk hetzelfde als het lezen van een krant. Je scant eerst alle kopjes, wanneer het interessant is lees je pas verder. Behalve dat het voor de lezer belangrijk is, kijkt ook Google op deze manier naar de webpagina. Gebruik per pagina maar één keer een < h1 > met de belangrijkste zoekwoorden erin verwerkt. De overige kopjes zet je in < h2 > of < h3 >. Gebruik niet lager dan < h3 >. Overdrijf niet en houd het overzichtelijk en duidelijk.

9. Labels of tags aan je pagina toevoegen
Het gebeurt regelmatig dat je onderaan de pagina een aantal losse woorden ziet staan. Dit zijn labels of tags. Dit zijn de belangrijkste woorden uit je tekst die je apart nog een keer laat terug komen. Deze labels of tags zorgen voor een verbetering van je vindbaarheid. Belangrijke woorden worden immers nog een keer herhaald.

10. Kruimelpad
Een kruimelpad wordt gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen, het maakt duidelijk waar je je op de website bevindt. Dit kun je zien als de afgelegde weg naar die pagina. Als je via Home, Rupz College bij de blog terecht komt zou het kruimelpad zijn: Home > Rupz College > Blog. Het voordeel van een kruimelpad binnen Google is dat de belangrijke woorden met een link naar de pagina weer terugkomen.

Met deze 10 tips kom je al een stapje verder. Wil je graag hulp in het vindbaar maken van je website? Dan helpen we je graag verder.

Gesprek laden