Geef zelf je website een websitecheck

Tegenwoordig gaat men steeds meer via internet op zoek naar een geschikte therapeut. Een telefoonboek wordt steeds minder gebruikt. Een website is dus een belangrijk visitekaartje. We hebben een paar keer een gratis miniscan weggegeven. Gek genoeg komen hier juist mensen op af die een (redelijk) goede website hebben. Er zijn nog genoeg websites die een goede make-over kunnen gebruiken.

Een goede website voldoet aan een aantal punten:

Uitstraling
De uitstraling van de website is erg belangrijk. De homepage is vaak de pagina waar de bezoeker binnenkomt. Deze pagina moet een rustige en overzichtelijke uitstraling bieden. Is dit niet zo? Dan ben je vaak de bezoeker na enkele seconden al weer kwijt. De bezoeker op jouw website wil in één oogopslag kunnen zien wat jij doet, waar je je bevindt en eventueel hoe jij je onderscheidt van de rest. Er moet een juiste tekst- beeld verhouding zijn. Staat er te veel tekst, beeld en misschien wel knipperende effecten dan zal het bezoek aan jouw website niet lang zijn.

Menustructuur
Veel mensen hebben de neiging om alle informatie online te zetten. Dit zorgt voor een overvloed aan pagina’s en een onoverzichtelijke website. Denk bij de structuur van het menu altijd aan een logische volgorde. Dus zorg voor opties als: home, wat doe ik, wie ben ik en een contactpagina. Dit is de belangrijkste informatie die men op de website wil lezen. Vanuit deze pagina’s kun je de website altijd nog uitbreiden.

Inhoud
Het is erg belangrijk dat in één keer duidelijk is wat jij doet en wie jij bent. Houd alle informatie op jouw website kort en krachtig. Denk goed na over de informatie die je plaatst en wie jouw doelgroep is.

Mensen zien graag een persoon (dus een foto) achter de praktijk. Dit geeft ze vaak een soort vertrouwensband.

Vindbaarheid
Je website kan er heel mooi uitzien en over de juiste informatie beschikken maar dan ben je er nog niet. Het is misschien nog wel belangrijker dat hij goed gevonden wordt in Google.

Het optimaliseren van de vindbaarheid kan aan de hand van ‘metagegevens’. Deze gegevens zijn in te vullen via het systeem van jouw website. Wanneer je de metagegevens gaat invullen is het belangrijk dat je kijkt naar de inhoud van de pagina. Wat zijn belangrijke woorden waar mensen op zoeken? De metagegevens bestaan uit drie onderdelen:

Metatitel: Dit is de titel die boven in het scherm komt wanneer je op een website bent. Geef elke pagina een eigen specifieke titel. Gebruik hier dus de belangrijkste woorden. Voor deze pagina zou dat kunnen zijn; “Gebruiksvriendelijke website | vindbaarheid | Eindhoven”. Vaak zoeken mensen ook op plaatsnamen, vandaar dat ‘ Eindhoven ‘ in de titel is meegenomen. De metatitel wordt in Google blauw en onderstreept weergegeven. Daaronder staat de metadescription.

Metadescription: Deze beschrijving is niet zichtbaar op je website maar wel in Google. In deze metadescription staat in twee zinnen omschreven welke informatie je op de pagina van jouw website kunt vinden. Dit moet dus aantrekkelijk zijn, mensen moeten zich hierin herkennen. Zo wordt er eerder doorgeklikt naar jouw website.

Metakeywords: Deze woorden zijn voor de bezoeker niet zichtbaar maar vergroten wel de vindbaarheid van de website. Deze keywords moeten gekoppeld zijn aan de inhoud van de pagina. Wat zijn de belangrijkste woorden op een pagina en waar zoekt de doelgroep op?

Wil je nog meer weten over het vindbaar maken van jouw website? Lees dan een van onze andere blogs. Wil jij graag een keer jouw website laten checken omdat je merkt dat de website niet voldoet aan een van bovenstaande punten? Neem dan even contact met ons op. Wij helpen jou graag verder!

Gesprek laden