Eenvoudig je social mediakanalen monitoren!

Misschien kom je het weleens tegen, social mediamonitoring. Dit is een belangrijk onderdeel in je social mediastrategie. Wanneer je eenmaal online bent is de eerste stap gezet maar dan begint het echte werk pas. Er komen steeds meer volgers en je hebt verschillende accounts.

In deze blog vertel ik over handige tools die je kunt gebruiken bij het monitoren van je doelgroep. Deze tools bieden je de mogelijkheid om al je social media-accounts (o.a. Facebook, Twitter, LinkedIn) te openen in één programma. Je hoeft dan maar één keer in te loggen! Ook kun je hier de kolommen indelen naar jouw voorkeur waardoor je een goed overzicht hebt van de verschillende accounts.

Ik bespreek kort de meest gebruikte tools: Tweetdeck en Hootsuite.

Voordelen van deze tools
Bij Hootsuite en Tweetdeck kun je zelf kolommen aanpassen, toevoegen of verwijderen. In deze kolommen staan alle berichten die je wilt lezen. Zo kun je alle inkomende berichten van Twitter, je directe berichten en specifieke lijsten naast elkaar in één overzicht zien. Zo kun je snel zien wat men bezig houdt.

Zoekwoorden instellen
Een handige functie van beide programma’s is het instellen van zoekwoorden in een kolom. Wanneer je het zoekwoord ‘therapeut’ instelt krijg je alle berichten waarin dit woord terugkomt. Zo kun je eenvoudig inspelen op berichten die jou aanspreken. Je praktijknaam is ook handig om in te stellen. Dan weet je direct wat er over jou wordt gezegd.

Berichten inplannen
Je vraagt je misschien wel eens af of bepaalde personen echt altijd op Twitter zitten? Alsof ze niets anders te doen hebben. Bij beide tools kun je ook berichten inplannen. Deze berichten worden dan op de ingestelde tijd automatisch verstuurd. Zo hoef je niet continu online bezig te zijn.

Link inkorten
Verwijs mensen via jouw berichten regelmatig naar je website. Niet alleen wil je graag dat ze een beeld van jou krijgen via je website, meer bezoekers leidt ook tot betere vindbaarheid. Bij Twitter heb je echter maar 140 tekens om een bericht te typen. Wanneer je een link van een interessante pagina wilt toevoegen loopt het snel op. Zowel Hootsuite als Tweetdeck korten deze link automatisch in naar een paar tekens. Zo heb je meer ruimte om je boodschap kwijt te kunnen.

Fotos en bestanden uploaden
Via Hootsuite kun je foto’s en bestanden uploaden door het bestand te slepen in je bericht. Vervolgens geef je aan via welk kanaal het geplaatst moet worden en je foto staat online.

Voordelen van Hootsuite ten opzichte van Tweetdeck
Hootsuite is een webbased applicatie. Dit betekent dat het programma overal toegang geeft tot jouw social media-accounts op je telefoon, tablet, laptop of computer. Je hoeft hiervoor niks te installeren! Dit is het grootste voordeel ten opzichte van Tweetdeck. Tweetdeck moet je namelijk op je computer installeren.

Hootsuite heeft een betaalde versie waarbij je een team kunt aanmaken. Dit team kan dan op een efficiënte manier communiceren met je doelgroep door het toewijzen van berichten aan een teamlid of het instellen van beheerdersrollen. Een ander voordeel van de betaalde versie is dat je Google Analytics en Facebook Insights integratie hebt. Hiermee kan je de statistieken monitoren.

Gesprek laden