Eenvoudig je LinkedIn-profiel professionaliseren

Wij hebben het tot nu toe veel over Facebook en Twitter gehad maar LinkedIn is ook een groot en succesvol social medianetwerk. Dankzij Anneke haar zoektocht tussen alle werkzoekenden bij LinkedIn ben ik zelfs bij Rupz terecht gekomen!

Ik heb een aantal tips opgesteld die ervoor zorgen dat je in een paar makkelijke stappen een overzichtelijk profiel krijgt.

1. Profielfoto
Het begint met je profielfoto. Kies voor een zakelijke foto. Neem absoluut geen vakantiekiekje. Zorg dat je er netjes en verzorgd uitziet. Een glimlach mag natuurlijk niet ontbreken!

2. Volledig ingevuld profiel
Zorg voor een volledig ingevuld profiel. Denk hierbij aan je opleiding(en), werkervaring, projecten, vrijwilligerswerk, hobby’s en interesses. Hoe vollediger je je profiel hebt ingevuld, hoe beter het beeld is dat mensen van jou krijgen.

3. Contact opnemen
Wanneer mensen geïnteresseerd zijn, zullen ze contact met jou willen opnemen. Het is dan ook belangrijk dat je een e-mailadres vermeldt of een andere contactmogelijkheid. Denk ook eens na over de professionaliteit van bijvoorbeeld jouw emailadres. Een e-mailadres als ellenisleuk@hotmail.com zal niet snel serieus worden genomen. (Nee, dit is niet mijn e-mailadres, dit heb ik net even verzonnen als voorbeeld.)

4. Vraag om aanbevelingen
Vraag bij ex-werkgevers en collega’s om aanbevelingen. Via de menu-optie profiel, bovenin de menubalk, kom je bij deze functie. Schrijf je eigen bericht, dan vergroot je de kans op een aanbeveling.

5. Meld je aan bij groepen en reageer
Ga op zoek naar groepen die jou aanspreken en een toegevoegde waarde kunnen leveren binnen jouw vakgebied. In deze groepen vinden regelmatig discussies of ‘gesprekken’ plaats. Deel je kennis en laat zien wie je bent en waar je voor staat! Let er op dat je niet te commercieel wordt, de mensen komen vanzelf als ze zien dat jij de expert bent. Bekijk eventueel andere profielen om zo terecht te komen bij andere interessante LinkedIn groepen.

6. Voeg geen mensen toe die je niet kent
Ik krijg wel eens uitnodigingen van mensen die ik niet ken en waarvan ik de organisatie waarbij ze werken ook niet ken. Wanneer ze geen gepersonaliseerd bericht achterlaten zie ik geen toegevoegde waarde om een connectie te worden, of ze moeten echt interessant zijn.

7. Profiel bekeken?
Je kunt zien wie er een bezoek hebben gebracht aan jouw profiel. Deze personen zijn dus (mogelijk) geïnteresseerd geraakt, neem een kijkje wie ze zijn, wat ze doen en wat je eventueel voor ze kunt betekenen.

8. Status update
Net zoals bij de andere social media kun je ook hier een statusupdate doen. Vergeet niet dat je in een zakelijk netwerk bent. Mensen zijn niet geïnteresseerd in een felicitatie voor een verjaardag maar wél in een nieuwe baan of nieuwe (bijscholings-)cursus. Berichten die je op Facebook en Twitter plaatst spreken een andere doelgroep aan dan op LinkedIn.

Houd ook rekening met het doel waarvoor je op LinkedIn bent. Zoek je een nieuwe baan dan kunnen al je therapeutische opleidingen misschien afschrikken. Zoek je samenwerking met andere therapeuten, dan zijn deze wel van belang in tegenstelling tot je complete werkverleden als niet-therapeut.

Heb je een LinkedIn-profiel maar weet je eigenlijk nog steeds niet hoe je verder moet? Volg dan een van onze turbosessies waar we in kleine groepjes aan de slag gaan met LinkedIn. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Groetjes, Ellen

Gesprek laden