De twitterende therapeut

Social media en met name Twitter is erg in opkomst. De weerstand is echter bij veel mensen groot, dat was het bij mij ook. Maar hoe je het ook wendt of keert, twitter is een belangrijk middel geworden dat je kunt inzetten om je praktijk te promoten. Het aantal therapeuten en praktijken dat je op twitter vindt, groeit met de dag, maar het aantal vragen hierover ook. Want wat levert het op en waarover moet je nou gaan twitteren?

Om direct met de deur in huis te vallen, je krijgt niet meteen massa’s nieuwe cliënten via twitter. Dit zou dus ook niet je insteek moeten zijn. Twitteren is vooral interessant om je netwerk en het aantal websitebezoeken te vergroten. Hoe groter je netwerk, hoe meer mensen jou kennen en weten wat je doet. Al deze mensen hebben ook weer netwerken die voor jou nog interessanter zijn. Áls iemand dan een therapeut nodig heeft, heb je simpelweg een grotere kans dat jouw naam naar voren komt. Twitter is een ideaal medium om je kennis te delen met je netwerk. Ook kom je veel tips, inspiratie en leuke contacten tegen die je normaal niet zo snel zou vinden.

Maar waarover moet je dan ‘tweets’ sturen? Twitter staat er om bekend dat je op een persoonlijke manier contact zoekt met anderen. De lijn is erg dun, want wanneer wordt het te persoonlijk. Je moet altijd erg oppassen met wat je schrijft. Over sommige berichten kunnen mensen vallen en voor je het weet heb je een publieke discussie. Alles wat je zegt kan immers tegen je worden gebruikt. Vooral als therapeut of coach word je namelijk geacht beter te weten. Een in een opwelling verstuurd berichtje over ‘een cliënt’ kan door anderen opgenomen worden als gebrek aan integriteit omdat je het over cliënten hebt, ook al noem je de naam niet en is de cliënt misschien wel fictief. Een idee is om het bericht om te buigen naar een algemene boodschap. Net als ik zal jij ook weleens een onhandige tweet versturen of ongewild in een discussie terecht komen. Dit zijn aspecten waar je rekening mee moet houden. Zoek daarin je eigen modus waarin je je comfortabel voelt.

Een aantal onderwerpen waar je bijvoorbeeld over kunt twitteren:

  • wetenswaardigheden over jouw praktijk (Ik zet EMDR steeds meer in als succesvolle methode bij de behandeling bij trauma’s)
  • tips binnen jouw vakgebied (In relatietherapie om een scheiding zo soepel mogelijk te laten verlopen, het kan.)
  • plaatsen of evenementen waar je naartoe gaat (Vandaag de workshop transculturele psychotherapie. Een interessante dag!)
  • nieuwe artikelen op je website (Hoezo overleggen? Nieuwe weblog http://bit.ly/o4CQah #relatietherapie)
  • artikelen die je gelezen hebt (Toename acute vergiftigingen door ADHD-middel http://bit.ly/q0sYR5 via @gezondnieuws)

Daarnaast kun je andere interessante tweets retweeten (dus doorsturen) en actief op iemands tweets reageren.

Maar is twitter nu een must als therapeut? Ik zie niets als must, behalve het op een integere wijze goede resultaten boeken. Om jezelf te promoten moet je die middelen inzetten die het beste bij je passen. Geef het echter wel een eerlijke kans, het kan je namelijk veel goeds opleveren. Als later blijkt dat het voor jou niet goed werkt, stop je er gewoon weer mee.

Misschien kom ik je tegen de komende weken (@rupzonline)?

Deze column is ook geplaatst in het PSC-magazine editie 2 2011

Gesprek laden