Ben jij afhankelijk van de zorgverzekeraars?

Als echte vakidioot probeer ik continu op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen binnen de zorg. Van die hier in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Inmiddels al meer dan een jaar geleden las ik een artikel van een collega uit Amerika. Ze schreef over cliëntgedreven- en zorgverzekeraargedrevenpraktijken. Kortom waar komen jouw inkomsten grotendeels vandaan, van je cliënten of ben je afhankelijk van de zorgverzekeraar. Ik zag het toen al een beetje aankomen, maar het is nu ook bij ons mega actueel. Veel psychotherapeuten zitten met de gebakken peren i.v.m. Europsyche. De fysiotherapeuten worden ook steeds meer uit het pakket geduwd en het ontmoedigingsbeleid in de ‘alternatieve’ zorg heeft er nog een schepje bovenop gedaan. Moeten we ons als zorgverlener blind staren op de vergoedingen of wordt het tijd om je eigen plan te trekken

Bij het schrijven van dit artikel ben ik hevig aan het nadenken over welk advies ik hierover zou geven. Het houdt mij ook erg bezig. Vergoedingen krijgen is goed. Iedereen heeft recht op goede zorg, er is een (soort van) kwaliteitscontrole en maakt te veel commercialiteit de zorg niet kapot? Aan de andere kant ben je ondernemer. Aan het eind van de rit moet er brood op de plank komen. Wanneer jij gedwongen bent te stoppen kan er helemaal geen zorg verleend worden.

Het is geen keuze, het heeft eigenlijk niets met keuzes te maken. Het heeft te maken met jou en met je visie. Vergeet even die vergoedingen, zet ze in de kast om ze er later weer uit te halen. Ga kijken wat jij wilt. Welke doelen wil jij bereiken. Met en voor welke mensen ga je dat doen. Welke omzet wil je daarbij bereiken.

Pas wanneer je dat duidelijk hebt komen die vergoedingen terug uit de kast. Ga ervan uit dat maar een deel van je omzet vanuit de zorgverzekeraars komt. De rest moet ergens anders vandaan komen. Denk creatief. Bedenk diensten waarvoor mensen zelf willen betalen. Misschien zijn groepstherapieën een uitkomst. Minder kosten voor de cliënt, zelfde inkomsten voor jou. Denk aan abonnementsvormen en aanvullende diensten. Misschien kun je je ook deels op de zakelijke markt richten. Preventie, businessbootcamp maar dan daadwerkelijk in het bos. Stof je creatieve hersenhelft even af en er zijn mogelijkheden genoeg.

Dan is de volgende stap om het ook uit te voeren. In plaats van één doelgroep heb je er nu twee of drie. Allemaal hebben ze een andere benadering nodig. Plan je strategie per doelgroep, anders gaat het niet werken. Als je alles op de rit hebt dan zijn de plannen van de regering met ons zorgstelsel niet meer zo dramatisch voor jou. Want jij hebt je risico’s gespreid, jij hebt je praktijk zo op orde dat je kunt meebuigen i.p.v. breken.

Crisis? Welke crisis? Beren? Welke beren? Bekijk het vanaf de andere kant, de wereld ligt open aan mogelijkheden. Pak nu je kans!

Heb je hulp nodig om jouw richting hierin te vinden? Rupz denkt graag met je mee en begeleidt je naar een buigzame praktijk. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Gesprek laden